15 października 2021 roku o godzinie 18:00 zapraszamy do Galeria Aneks GSW Opole, na wernisaż wystawy CZARNE SERCE Bartłomieja Trzosa i Anny Miszczyszyn. Wystawę będzie można oglądać do 31 października 2021.
Wystawa jest naszą wspólną refleksją o kondycji człowieka uzależnionego od przekazu medialnego. Jej koncepcja obraca się wokół problemu wizualnej siły mediów emitujących w dużym natężeniu informacje, których przeciętny odbiorca nie jest w stanie przetrawić. Nadprodukowane komunikaty zmieniają się w niebezpieczny bełkot. Efektem tego zjawiska jest coraz częściej zauważalne zobojętnienie wobec osób znajdujących się w krytycznych momentach swojego życia, których sytuacja wynika z odmiennego postrzegania świata czy też z proweniencji geopolitycznej i kulturowej. Wszechobecne media serwują nam na żywo, w trybie 24H pożywkę dla naszych spragnionych dramatu zmysłów. Nadają z terenów objętych działaniami wojennymi, ogarniętych kataklizmem, wojną hybrydową, sytuacją wyjątkową, stanem zagrożenia… Rywalizacja, mundury, zasieki, śmierć, traktowane są jako produkt a brutalność staje się wizualną rozrywką. Nawet jeśli, niektóre z tych obrazów emitowane są z intencją wywołania empatii, to giną w zalewie informacji generującym komunikacyjny chaos. Efektem medialnego bodźcowania zaczyna być bierność i brak wrażliwości. Apatia góruje nad empatią, stając się stanem nierzadko definiującym umysłową kondycję współczesnego człowieka.
Pod przykrywką misyjności, w sztafażu prymitywnej rozrywki, środki masowego przekazu zamieniają się w arenę, na której rozgrywa się dramat jednostki uwikłanej w polityczne rywalizacje, gdzie kapitał wyborczy budowany jest poprzez kreowanie figury wroga – obcego, innego, odbiegającego od przyjętych norm. Hejt eskaluje w imię partykularnych korzyści określonych środowisk i ich „słusznych” idei.
Prace prezentowane na wystawie, wykonane w technikach cyfrowych, malarskich, rzeźbiarskich z wykorzystaniem materiałów termoplastycznych, zawierają elementy odnoszące się do uniwersalnej symboliki zakorzenionej w języku popkultury. Sposób obrazowania, kojarzony z estetyką komiksu czy street-artu, w kontekście medialnym, ma na celu wyeksponowanie niepokojących zjawisk społecznych wywołanych natłokiem bodźców wizualno-informacyjnych. // Bartłomiej Trzos
koordynacja wystawy: Łukasz Kropiowski
szczegóły https://bit.ly/3oK9nqy